In een koffiekopje van gemiddeld 1 cliché diep kun je gemakkelijker verzuipen dan in een gierput met 100 hectoliter boerenverstand. Daar gaan we dan.
“Vrouwen zijn empathischer dan mannen en vinden zorgen voor anderen belangrijker. Dit verklaart waarom vrouwen vaker geven aan goede doelenorganisaties. Mannen geven weer hogere bedragen, maar dat kunnen ze ook makkelijker doen, omdat ze meer verdienen dan vrouwen.”
Met droge ogen zeggen dat Arjen de Wit en René Bekkers: twee wetenschappelijke watjes die wat mij betreft met kop en kont uit het mannencafé worden gekieperd en een jurkje mogen aantrekken. Bij die twee empathische knikknietjes kun je als man nooit winnen. Wat wil je nou? Dat we de fondsenwervingscursus gaan aanpassen? Ok.
Les 1: Vergeet mannen. Richt je op vrouwen! Die zijn zo empathisch. Die vinden ‘zorgen’ zo fijn. Mannen niet. Die zijn niet empatisch. Dat zijn zakkrabbende autisten die het een rotzorg zal zijn, ook al verdienen ze meer dan vrouwen.
Les 2: Vraag liever 100x aan een vrouw 1 euro, dan 1x aan een man om 1.000 euro. Want liever minder geld krijgen voor heel veel moeite en kosten van iemand die empathisch is, dan gemakkelijker en meer geld krijgen van egoïstische zorgmijders.
Voor de ex-heren De Wit en Bekkers voeg ik daar graag Les 3 aan toe: hoe hoger je op je tenen gaat staan voor de feministische meetlat, hoe duidelijker je academische mannelijkheid in het vizier komt.