Alles van waarde is weerloos en vooral de communicatie rond de ‘Mars der beschaving'. Even voorop: ik ben het eens met de initiatiefnemers, maar de slogan en radiospotje zijn een 100% gevalletje schieten-in-eigen-culturele-voet. Beginnen we met de slogan: ‘Mars der beschaving'. Proef die archaïsche tweede naamval ‘der' even op uw tong: ik schaam me niet voor mijn goede opleiding, maar ‘der' is uit communicatieoogpunt te veel Couperus en te weinig Kluun. En wat die Flink Rechts-types helemaal in de kaart speelt is dat radiospotje waarin kinderen tenenkromtrekkende tekstjes uitspreken. Gewone kinderen? Nee kinderen-voor-kinderen-kinderen. Met zo'n Gooische ‘R', die door sommigen voor deftig wordt gehouden, maar door verstandige mensen voor een zeer ernstig spraakgebrek of een imitatie van een bronstige zeeleeuw. Die kinderen hebben ouders die toch wel geld hebben om ze naar vioolles te sturen. Wat we nodig hebben, zijn kinderen die nog nooit in een museum zijn geweest en daar waarschijnlijk ook nooit meer zullen komen. Wat we nodig hebben is de gedachte dat ‘kunst' net zo elitair is als lucht, water en brood. Een sector die op het punt staat onverdoofd geslacht te worden, mag wel wat minder elitair van zich afbijten. Leer de taal spreken van de Halve Zoolstra's en U gewordt het Koninkrijk der Beschaving sneller dan ik een mars eet.