Ook de tv-uitzending gezien van “Kassa” waarin Hartstichting (Becel), MaagLeverDarm (Activia) en Hersenstichting (Blue Band) zich moesten verantwoorden over hun co-branding? De brandmanagers van de sponsorende multinationals moeten zich de ballen uit hun broek gelachen hebben. Niet alleen omdat die goede doelen daar peentjes stonden te zweten en de kolen uit het door Rooie Felix lekker opgestookte vuur stonden te halen, maar vooral om hun wezenloze naïviteit. Jullie hebben je met spiegeltjes, kraaltjes en wat wisselgeld het goede doelenbos in laten sturen. Hebben jullie enig idee van het marketingbudget van Unilever? Ik bedoel, zelfs maar een flauwe notie? En je dan voor een paar grijpstuivers blootstellen aan (vaak gefundeerde) kritiek op de claims (Blue Band goed voor je hersenen? Wat dacht je van een bos uien?). Zo’n afbreukrisico is toch wel meer waard dan anderhalve ton. Ik ken soapsterretjes die voor zo’n bedrag niet eens hun rechterarm willen optillen. Toe nou toch jongens: jullie zijn er met becel en suiker ingetild.
(Deze column werd eerder gepubliceerd in FM – 2008)